ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΝΗΘΑ

Τις ημέρες του χειμώνα, όπου το κρύο μάζευε τις οικογένειες κοντά στα τζάκια, ήταν η καλύτερη ευκαιρία για τις γιαγιάδες του παλιού καιρού να αφηγηθούν ιστορίες στα εγγόνια τους. Καλικάντζαροι, Νεράιδες, θεριά, δράκοι, όλα εκείνα τα πλάσματα του υπερφυσικού  “πάνθεου” της  Ελληνικής υπαίθρου, είχαν την τιμητική τους, σκαρώνοντας χουνέρια και δοκιμασίες στους ανθρώπους, άλλοτε κλέβοντας φαγητό, άλλοτε τρομάζοντας τους αγαθούς και καταστρέφοντας κόπους και περιουσίες. Αν και πολλές φορές, πέφταν και τα ίδια θύματα το προσπαθειών τους, καθόσον και οι άνθρωποι  αυτών των παραμυθιών δεν υστερούν σε πονηριά και μαεστρία.

Εμείς, εκμεταλλεύομενοι τον καλό καιρό της περιόδου, είπαμε να κάνουμε μία νυχτερινή εξόρμηση στο κοντινό βουνό της πόλης μας, την Πάρνηθα, ώστε να έχουμε την ευκαιρία να το εξερευνήσουμε σε μία διαφορετική συνθήκη από την συνηθισμένη αλλά και να αυξήσουμε τις πιθανότητες μιας αναμέτρησης με κάποιο από αυτά τα μαγικά πλάσματα.

Ξεκινήσαμε το μονοπάτι από το τέρμα της οδού Καστοριάς στους Θρακομακεδόνες ανηφορίζοντας μέχρι την πηγή στη θέση Κούσιζα.  Ο ήλιος είχε ήδη δύσει, αλλά η θερμοκρασία ήταν αρκετά υψηλή. Στα μισά περίπου αναγκαστίκαμε να απαλλαγούμε από τις ζακέτες που φορούσαμε και να συνεχίζουμε με κοντομάνικα. Φροντίσαμε να κινηθούμε με όσο το δυνατόν πιο διακριτικό φωτισμό στους φακούς κεφαλής, προκειμένου να μην ενοχλήσουμε τα ζώα του δάσους που αναπαύονταν πλησίον του μονοπατιού αλλά και με την προσοχή τεταμένη ώστε να μην χάσουμε την διαδρομή μας. Περίπου 30′ αργότερα φθάσαμε στην πηγή, η οποία όμως δεν είχε νερό, και κάναμε μία μικρή στάση για ανασυγκρότηση.

Συνεχίσαμε την πορεία μας στο δάσος, το οποίο όσο ανεβαίναμε υψόμετρο πύκνωνε και αφού περάσαμε τη σπηλιά Κιούση, συνεχίσαμε να ανηφοριζουμε με δυτική κατεύθυνση, έως ότου φθάσαμε βόρεια της κορυφής Φλαμπουράκι. Επιβεβαιώσαμε την ορθή τήρηση της διαδρομής συναντώντας τις πινακίδες που έδειχαν ότι πλησιάζαμε στο καταφύγιο του ΕΟΣ Αχαρνών. Εχουμε πλέον περάσει τα 1000 μέτρα υψόμετρο και ο καιρός αλλάζει άρδην λόγω του άνεμου στον οποίο είμαστε εκτεθειμένοι. Ετσι βάζουμε αντιανεμικά και συνεχίζουμε για το καταφύγιο.

Φθάνοντας εκεί, θα βρεθούμε “αντιμέτωποι” με τα παιδιά του Τοπικού Τμήματος Οδηγών της Ραφήνας, τα οποία με τις φωνές, τα παιχνίδια και τα τραγούδια τους, θα δώσουν μία εξαιρετικά χαρούμενη νότα στην εκεί παραμονή μας. Βαθμοφόροι οι περισσότεροι από εμάς του Προσκοπισμού, νιώσαμε αμέσως οικεία με την ατμόσφαιρα που δημιουργούσαν. Επίσης βρεθήμαμε αντιμέτωποι με την πείνα αλλά και τις νόστιμες επιλογές που έθετε απέναντι μας η κουζίνα του καταφυγίου!

Αφού ξεκουραστήκαμε και δώσαμε  τον κατάλληλο χρόνο στο φαγητό να πάει στη θέση του, αρχίσαμε την πορεία της επιστροφής.  Λόγω της θέσης, είχαμε άφθονη θέα προς το λεκανοπέδιο της Αττικής, του οποίου τα φώτα το έκαναν να δείχνει γιορτινό στολίδι. Η ώρα πλησίαζε 22:00 και εμείς προσεκτικά μπαίναμε στην κατηφοριά για να βρούμε το φαράγγι της Χούνης. Εδώ ήθελε προσεκτικά βήματα λόγω του απότομου του πεδίου αλλά και της χαμηλής ορατότητας. Ευτυχώς, το μονοπάτι είναι αρκετά ευδιάκριτο και καλά σημασμένο. Σε περίπου 60΄ συναντήσαμε τη διακλάδωση προς το καταφύγιο Μπάφι, κάναμε μία μικρή στάση και πήραμε την νότια κατεύθυνση για τους Θρακομακεδόνες. Καθόσον ούτε εδώ η διαδρομή ήταν εκτεθειμένη σε άνεμο, μείναμε με ελαφρότερα ρούχα να συνεχίζουμε την πορεία μας. Σταδιακά τα απόμακρα φώτα της πόλης μετασχηματίζονται στα σπίτια τους δρόμους και τις αυλές των Θρακομακεδόνων.

Η περιπλάνηση μας δεν μας έφερε ενώπιον κάποιας Νεράιδας ή άλλου υπερφυσικού όντος και ούτε κανένα περίεργο χουνέρι σκαρώθηκε σε βάρος μας. Ομως μας έφερε έστω και για λίγο εντός της μαγευτικής ορεινής φύσης, αντανάκλαση τη οποίας αποτελούν οι ιστορίες που αναφέρονται σε αυτά.-

Κωνσταντίνος Κιούσης

ΥΓ 1: Στη διαδρομή δεν υπάρχουν πηγές αλλά νερό μπορεί κανείς να προμηθευθεί στο Καταφύγιο.

ΥΓ 2: Καλό θα είναι να υπάρχει πεζοπορικό GPS σε νυχτερινή πορεία καθόσον είναι εύκολο να μπερδευτεί ο πεζοπόρος και να χρειαστεί σύντομα να επαληθεύσει την θέση του. Χρήσιμη βοήθεια οι πεζοπορικοί χάρτες της Πάρνηθας